.

3 lipca 2018

Biszkopt bez proszku do pieczenia

Przez wiele lat piekłam biszkopty z dodatkiem proszku do pieczenia aż pewnego dnia wpadłam na stronę "Sugarlady". Dotarło do mnie, że dodawanie proszku do biszkoptu jest zwykłym brakiem szacunku dla tego szacownego ciasta.
Pozostając przy moich proporcjach składników jako pierwsze upiekłam trzy blaty biszkoptów. Planowałam zrobić z nich rolady z bitą śmietaną i porzeczkami. Każdy z nich piekłam w innej temperaturze i teraz wiem, że do tej pory za mocno nagrzewałam piekarnik. Optymalna temperatura w moim piekarniku (Siemens Top-Line z mikrofalą) to 175°C bez termoobiegu. Ciasto wychodzi lekkie i puszyste, ale też elastyczne.

Składniki:

- 5 jajek L
- 5 łyżek drobnego cukru lub 4 łyżki cukru i 1 cukru waniliowego
- 3 łyżki mąki pszennej
- 2 łyżki mąki ziemniaczanej

Ważne

1. Wszystkie składniki muszą być w temperaturze pokojowej!
2. Do mieszania używamy elastycznej szpatułki!
3. Dodając barwniki pamiętajmy o ich formie. Żelowe dodajemy razem z żółtkami, a w proszku razem z mąką!

Wykonanie:

Włączamy piekarnik na 175°C, bez termoobiegu.

Białka oddzielamy od żółtek i umieszczamy w czystej i suchej misie robota. Żółtka umieszczamy w miseczce.
Zaczynamy od ubijania białek na średniej prędkości. Mój robot ma sześciostopniową skalę więc zaczynam od trójki. Kiedy białka są spienione (nie tylko pianka na wierzchu, ale cała zawartość musi nabrać powietrza) zwiększamy prędkość na maksymalną i ubijamy na sztywno.
Teraz dodajemy cukier, łyżka po łyżce. Pomiędzy każdą porcją cukru ubijamy około minuty (u mnie 50 sekund). Po dodaniu ostatniej porcji ubijamy minutę.
Następne są żółtka. Nie przerywając ubijania wlewamy po jednym i króciutko mieszamy. Wyłączamy robota i elastyczną szpatułką, delikatnymi ruchami łączymy żółtka osadzone na brzegu misy z masą.



Dodajemy mąkę. Ja przesiewam po łyżce od razu do masy jajecznej i łączę spokojnymi ruchami.


Następnie wlewamy  do formy i pieczemy.
- Pojedynczy blat na duużej blaszce takiej z zestawu z piekarnikiem (na roladę lub dużego torta) 16-18 minut. Ja wkładam blachę po środku piekarnika.
- W tortownicy o średnicy około 25 cm,  piec około 30 minut, ale po 25 minutach proponuję sprawdzić patyczkiem. Tutaj ustawiam poziom niżej niż pojedynczy blat.
       
                 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz